marți, 13 mai 2008

Cum sa faci fata criticilor

Nu de putine ori angajatii se vaita de atitudinea pe care o au sefii si colegii fata de ei. Pe parcursul dezvoltarii unei cariere pot aparea tot felul de probleme legate de felul in care iti desfasori activitatea.

Indiferent din ce directie vin criticile, receptorul poate reactiona in mai multe feluri:

- Persoana care incearca sa evite critica celui de langa el, de cele mai multe ori are tendinta de a schimba subiectul sau de a fugii pur si simplu de discutie. Aceasta reactie nu il va scapa de critica, se poate confrunta cu observatii mai dure.

- Refuzarea oricarei critici se numeste negare. Reactiile de acest gen le au persoanele care chiar daca merita sa fie criticate, refuza sa accepte. Pur si simplu in viziunea lor nu sunt vinovate.

- Intoarcerea criticii este o reactie de furie a celui care este criticat. De cele mai multe ori individul respectiv incearca sa intoarca vina impotriva celui care il acuza.

- Acceptarea criticii este atunci cand vinovatul sau presupusul vinovat accepta toate invinuirile care ii sunt aduse si nu face nimic pentru a scapa de vorbele grele aduse la adresa lui.

- Cel care accepta situatia si isi cere scuze, incercand sa remedieze gresala are un comportament rational.

Chiar daca sunt situatii in care critica apare fara sa existe un motiv intemeiat este bine sa tii cont de observatiile celor din jurul tau si sa iei masuri pentru a-ti indrepta greselile.

Invata sa fii imun emotional in ceea ce priveste critica. Decat sa te enervezi mai bine tine cont de ce ai facut si nu mai repeta gresala. Toate observatiile pe care le-ai primit , transforma-le in teme si invata din greseli.

Persoanele care te critica nu intentioneaza intotdeauna sa te faca sa te simti incapabil. In general seful este cel care critica. Daca ti se intampla poti sa primesti tot ce-ti zice ca pe o fapta buna, inseamna ca este atent la evolutia ta si asteapta mai mjult de la tine, deci te considera capabil.

Daca vei invata sa valorifici criticile cu timpul poti deveni un angajat model in timp ce altii care s-au aflat in aceeasi situatie dar nu au stiut sa-si stapaneasca emotiile sunt desconsiderati de superiori.

Invata sa accepti sfaturile celor din jurul tau si sa le pui in practica fara sa dai dovada de incapatanare.

Niciun comentariu: